Constituția și regionalizare, teme importante și complementare

Doamna Dr. Birgit Schlievenz in Senat la dezbaterea pe tema regionalizarii

La conferința de presă de marți 16 aprilie s-a discutat despre regionalizarea României și despre iminenta schimbare a Constituției. Conferința a debutat cu un moment de reculegere pentru victimele atentatelor cu bombă din Boston. 

Mai mute dezabateri importante au avut și vor avea loc săptămâna aceasta. Una dintre acestea a fost organizată de Fundația Friedrich Ebert România și Formul Constituțional sub egida lui Cristian Pârvulescu. Evenimentul a luat în discuție reforma constituțională, și anume rolul și atribuțiile Curții Constituționale a României. La dezbatere au participat foști miniștri ai Justiției în România, precum și Herta Däubler-Gmelin (fost Ministru al Justiției în Germania).

Dna. Däubler-Gmelin, fost Ministru de Justitie al Republicii federale Germane a prezentat modelul german, neschimbat din 1949, care se bazează pe transparență, pe un profil public ireproșabil al judecătorilor aleși și pe independență politică. În Germania există 16 judecători ai Curții Constituționale, aleși pe mandate de câte 12 ani. Jumătate dintre aceștia sunt aleși prin votul Bundesrat (reprezentanții regionali ai celor 16 landuri germane), cealaltă jumătate este aleasă de Budestag (Parlamentul German).

De reținut că Bundestagul trebuie să aleagă cu 2 treimi din voturi, un aspect important care dovedește stabilitatea politică din Germania și spiritul comun de responsabilitate între partide (istoric, în Germania, niciun partid nu a avut vreodată o majoritate absolută – mereu s-au format alianțe). De asemenea, pentru a pune și mai mult accent pe independența politică, sediul Curții Constituționale a Germaniei nu este la Berlin, ci la Karlsruhe – tocmai pentru ca judecătorii să nu aibă un contact zilnic cu viața politică.

Am mai declarat ca acest modelul German, noi, evident îl susținem si am enumerat apoi câteva dintre criticile aduse modelului românesc de cătrei cei prezenți: dependență politică, lipsă de transparență, nevoie de întinerire a membrilor. S-au propus mai mult soluții de schimbare, printre care și cea susținută de dl. Athanasiu (în prezent membru în Comitetul European de Drepturi Sociale din Consiliul Europei) care constă în alegerea a 15 judecători, câte 5 din partea fiecăreia dintre cele 3 puteri în Stat (Parlament, Guvern și Justiție prin Curtea Superioară a Magistraților).

Ieri am participat la o altă conferință importantă cu privire la regionalizarea României, dezbatere organizată de Ambasadele Germaniei și Franței la București.

Tema regionalizării este complementară cu tema revizuirii Constituției, regionalizarea fiind de fapt unul dintre motivele principale pentru schimbarea legii țării.

În cadrul acestei discuții, ca reprezentant a FDGR Brasov am propus cu o soluție, bazată tot pe modelul German și discutată cu experți germani.

Propunerea mea susține ideea de Parlament unicameral, cu mai puțin membrii; Senatul devenind în acest caz Adunarea Reprezentanților Regiunilor din României iar conducerea regiunilor sa fie prin rotatie facuta de catre consiiliile judetene din acea regiune pentru o perioadă limitată de timp.

Aceasta este o soluție după modelul UE, unde președenția trece în mâinile altei țări odată la 6 luni.

Avantajul mare a acestei solutii, chiar si interimare, ar fi de natura financiara, nefiind nevoie de a crea o structura de conducere noua pentru regiune, nu ar trebui gasite sedii noi, nu ar trebuii organizate alegeri noi si sunt de parere ca ar rezolva si problema acuta de orgolii care a aparut odata cu alegerea capitalelor noi regionale.

Este foarte important sa nu uitam faptul ca am ales calea regionalizarii pentru atragerea mai eficienta a fondurilor europene s-a urmarim in continuare dezvoltarea Romaniei prin dezvoltare regionala si sa nu ne abatem de la acest drum manati de orgolii sau interese personale.

Ulterior, cu riscul de a ma repeta, am mai adus inca odata in fata presei, mai multe argumente în favoarea acestei propuneri:

In acest fel ocolim mai multe probleme și cheltuieli dintr-un foc: economisim bani, economisim poziții, nu mai avem nevoie de sedii noi sau de alegeri locale. Și să nu uităm, evităm explozia de orgolii prilejuită de competiția pentru capitala regiunii. Poate fi o soluție pe termen mediu, de câțiva ani, până găsim sistemul care ni se potrivește cel mai bine. Poate fi o rezolvare elegantă, care să asigure accesul la fonduri europene, să incite interesul investitorilor străini și în general să susțină ceea ce este de fapt scopul principal al regionalizării: dezvoltarea.

Ultima chestiune discutată pe scurt la conferinta de presa a fost schimbarea Legii Electorale Locale.

FDGR va face apel pentru întoarcerea la legea veche, unde primarii și președinții Consiliilor Județene pot fi aleși doar după două tururi (și nu cu majoritate simplă din primul tur, cum este acum).

 

Christian Macedonschi

Consilier Local din partea F.D.G.R. la Brasov

Cele mai recente comentarii
  1. soRin

Scrie-mi aici părerea ta