Cum a argumentat Comisia Europeană eșecul Brașovului in cursa pentru Capitală Culturală a Europei

Candidatura pierdută a Brașovului pentru titlul de Capitala Culturala Europeana 2021 arată cât de puțin respect avem pentru cultura noastră, pentru toți cei care au pus umărul la dezvoltarea Brașovului și pentru toți cei care muncesc să îl crească astăzi. Nu atât pentru că am pierdut o competiție, ci pentru modul în care am pierdut – rușinos, plin de ascunzișuri, fără să ne asumăm răspunderea, fără să învățăm nimic din asta.
brasov-capitala-culturala-europeana
Nu mă feresc să spun că dacă nu ar fi existat un raport oficial al Uniunii Europene privind procesul de selecție în cazul României, poate că nu am fi aflat niciodată de ce am pierdut șansa de a intra în etapa următoare de selecție pentru titlul de Capitală Culturală Europeană în 2021. Așa cum niciun membru al Forumului German nu a fost invitat la lansarea proiectului, în luna iunie a anului trecut, așa mi-am pierdut încrederea că am fi primit explicații coerente din partea administratorilor orașului. Și nu uitați, vorbim despre un oraș în care multiculturalismul este cheia, în care minoritățile au contribuit enorm la conservarea vieții culturale și a direcției europene pentru Brașov, din toate punctele de vedere.

Lăsând la o parte jignirea adusă în vară, ar fi trebuit să ne concentrăm pe succesul acestui proiect, cu victoriile sale de etapă, în loc să eșuăm înainte de a avea măcar ocazia să arătăm de ce suntem în stare. În schimb, noi am ales să ne ascundem după măsuri lipsite de substanță, după proiecte de excluziune socială, în loc să fim onești și transparenți cu toți membrii comunității brașovene. În loc să consultăm brașovenii și să facem un proiect care să îi reprezinte pe ei cu adevărat, nu interesele unora sau ale altora.

Ce credeam noi și ce a crezut juriul

Printre problemele semnalate de UE – care trebuie să ne dea serios de gândit – se numără faptul că titlul ales nu este potrivit pentru o capitală culturală, ”Europa Corona” fiind mai degrabă adecvat unui proiect turistic – mă întreb, a existat oare intenția de a-i implica și pe brașoveni în alegerea sa? Apoi, conceptul dual nu a fost bine primit de juriu, care a considerat că separarea pe o dimensiune locală și una europeană nu are chiar atât de mult sens pe cât credeam. Nu știu dacă am fi putut anticipa cumva acest rezultat, însă am fi putut cel puțin să ne asigurăm că avem un concept al nostru, care ne reprezintă și cu care vrem să ne prezentăm în lume. Mai mult decât atât, cum succesul nu vine fără muncă, studierea modelelor de succes (unul chiar la Sibiu – atât de accesibil!) și a strategiei întregului program reprezintă un pas fără de care nu se poate!

Asociația Metropolitană Brașov pare să se scuze acum, după ce evaluatorii dosarului de candidatură pentru Brașov au remarcat faptul că ”lipsa capacităţii manageriale pentru evenimentele culturale depuse, abordarea inadecvată a relaţiei cu celelalte comunităţi etnice din oraş, dar şi producţiile contemporane prea puţin văzute în programul propus pentru 2021 au fost doar cîteva dintre <> consemnate de experţii evaluatori” (după cum scrie Monitorul Express). Mă bucură să citesc că sunt optimiști, dar nu poți șterge o oportunitate pierdută cu niște simple declarații – așteptam soluții reale, după tot suportul de care ”s-au bucurat” din partea Primăriei Brașov în scrierea proiectului de candidatură.

Maghiarii și sașii chiar au fost uitați?

Îmi vine greu să cred, mai ales atunci când inclusiv cei care au scris acest proiect poate au prieteni, vecini, colegi maghiari și sași. Poate au terminat un liceu maghiar sau german, ori poate trec zilnic pe lângă ele. Sau pe lângă clădirile construite de comunitate, pe străzi ce poartă numele membrilor comunității. Nu ne-am dorit niciodată să fim priviți diferit, însă excluderea noastră din proiect este o chestiune de bun simț, de respect față de întreaga moștinere culturală și față de întregul viitor cultural al Brașovului.
Dacă excluzi comunități care trăiesc aici de sute de ani, cum îți propui să incluzi comunități noi, să fii deschis, corect și european? Juriul a dar o lecție elegantă, însă nu știu dacă în felul acesta noi vom înțelege cu adevărat ceva.
Lansare-Brasov-capitala-Culturala-Europeana
Transparența pare o idee bună, dar nu și pentru noi

Juriul a argumentat faptul că structura managerială a proiectului, în special procesele ce țin de consultări și luarea deciziilor, nu a fost una clară și corect prezentată. Aproape ca în orice alt proiect local – nu există transparență, deciziile nu se iau participativ, nu putem nici pune pe hârtie cum am putea să facem așa ceva. Pur și simplu nu este parte din cultura liderilor noștri și nu avem ce prelua de acolo. Ce să mai vorbim despre viziune, obiective pe termen lung sau valori?

ceac

Mai jos gasiti argumentele Comisiei Europene:
______________________________________________

http://ec.europa.eu/programmes/creative-europe/actions/documents/ecoc/2021/romania_en.pdf
Braşov
Braşov presented their bid under the banner of “Europa Corona”. The bid is a catalyst for a major change in the overall cultural development of the city; it challenges the culture of closed institutions. The programme is divided into two dimensions; The European Dimension “Among the Mountains” and the local dimension “Under the Mountain”. Each has three sub-themes.
The projected operating budget is €37.261m of which €27.294m would be allocated to programme expenditure.
The bid has the full support of the city and county councils.
The recent decision to recognise culture as a core element in the city’s development strategy is a positive step. The panel considered the long term nature of the cultural strategy, in two phases, 2016-21 and 2022-30, to be sound as it enables a clear sense of stability for investment (in urban renovation) and cultural sector development. The panel appreciated the ambition for a radical deviation from the current offer. The ECOC’s strategic objectives supported the first stage of the strategy and help lay the foundations for the second stage.
The panel was less convinced on the dual nature of the two programme strands even if the mountains idea could be an interesting concept. An aim of the European Dimension is to integrate different arts and culture (and their practitioners) from other countries. The separation of the strands into local and international was not a reliable way of meeting the criterion. This duality of approach seemed to highlight the weakness of the overall artistic vision: a list of criteria for projects does not give enough strategic insight. Both strands contained interesting projects (which were not simply the continuation of existing activities) which deserve to be carried out. The linking of Sports agenda for 2021 and the ECOC could be an interesting feature.
The panel appreciated the outreach into developing arts in schools as part of audience development focusing on children as multipliers for the ECOC dissemination within their families and communities. It felt the policies to integrate Roma citizens into the school system an area which needs encouragement and continuation. However the programme did not tackle adequately how to integrate other communities from the city, as Hungarian and German that have closed cultural productions.
The management of an ECOC is a considerable task and the panel was not convinced that there was the capacity to manage such a high volume of events compared to the current cultural offer of the city. Consequently, it lacked a plan to develop capacity and training for the sector, as it is one of the pillars of the long-term strategy. The management structure, notably the consultation and decision-making processes, presented in the bid-book were not very clear and the vision for artistic leadership could have been better presented.
Overall the panel felt that the presentation significantly improved its comprehension of the bid compared to the bidbook but the ambition of the strategy was not carried through to the proposed programme. There was a reliance on existing cultural activities and a less radical change than the strategy called for. Contemporary artistic production and development was noticeably weak in the proposed programme. The programme is eminently suited for the city to develop a touristic development whereas an ECOC seeks to significantly develop the cultural and creative sectors in a city with clear cultural, creative and social outcomes.

In trecut am publicat câteva articole despre candidatură pe blogul personal pe care vă invit sa le re-citiți.

http://www.cristianmacedonschi.ro/brasov-a-pierdut-cine-isi-asuma.html
http://www.cristianmacedonschi.ro/forumul-german-exclus-de-la-lansarea-proiectului-de-capitala-culturala-europeana-brasov-2021.html

Cu respect pentru Brasov si brasoveni,

Cristian Macedonschi
Candidat la funcția de Primar al Municipiului Brasov
din partea F.D.G.R.

Cele mai recente comentarii
  1. Giuc
  2. mace

Scrie-mi aici părerea ta